Je bent zo jong
als je rug soepel is

Je bent zo jong als je rug soepel is

Helemaal waar. Iedereen die weleens last heeft (gehad) van rugpijn weet hoe verlammend dit kan werken.
En hoe oud je je kunt voelen als je stram en stijf van de pijn probeert te bewegen.

Een gezonde rug is belangrijk. Fysiek zorgt een gezonde rug ervoor dat je alle dagelijkse dingen met gemak kunt doen.
Denk aan boodschappen, het huishouden, tuinieren, sporten…
Op mentaal-emotioneel niveau zorgt een gezonde rug ervoor dat je je staande kunt houden.
Belangrijk dus om je rug sterk en soepel te houden.

 

Te weing beweging en te veel stress
Rugklachten worden veroorzaakt door diverse factoren. Meestal ligt de oorzaak in een verkeerde lichaamshouding en spieren die niet sterk genoeg zijn. Op hun beurt veroorzaakt door te weinig bewegen en te veel in één houding zitten. 

Als je kijkt naar kleine kinderen die zitten te spelen dan is hun rug kaarsrecht. Zonder moeite zitten en staan ze rechtop. Ze bewegen voortdurend en moeiteloos. Tot ze groter worden en van hen verwacht wordt dat ze stil zitten. Computers en telefoons komen in beeld en naarmate ze ouder worden zitten ze per dag steeds langer stil. Funest voor de rug. 

Ook gaat stress een rol spelen. Langere tijd onder spanning staan kan veel pijn veroorzaken in de rug, nek en schouders. 

Doen!
Gelukkig is er aan veel klachten prima iets te doen. Met de juiste oefeningen en beweging kan de rug weer soepel gemaakt worden. Het sterker maken van de rompspieren zorgt voor een betere houding en maakt bewegen makkelijker. Meditatie- en mindfulness oefeningen kunnen helpen de ervaren stress te verminderen.

Er is dus iets aan te doen. Maar je moet het wel doen! 
Met af en toe een oefeningetje of hier en daar een uurtje yoga kom je er meestal niet. Het vraagt inzet, aandacht en doorzettingsvermogen. Als je nu denkt “daar heb ik geen tijd voor”, bedenk dan dat je op een later moment tijd kwijt zult zijn aan je pijnklachten. Doordat je niet kunt werken of leuke activiteiten moet missen.

Goed zorgen voor je rug levert je uiteindelijk veel meer op.
Als je rug weer sterk en soepel wordt ga je je jaren jonger voelen, wordt bewegen weer fijn en heb je meer energie. 

Ben je overtuigd? 
Om een sterke en soepele rug te bereiken is yoga een prima hulpmiddel. De yoga houdingen zorgen voor het versterken van je spieren en versoepelen van je rug. Kies voor een rustige yogavorm zoals Easy Flow of Yin Yoga en neem minstens 2 lessen per week. Zorg dat er 1 of 2 dagen tussen de lessen zit zodat je lichaam rustig kan herstellen van de inspanning.
Zijn je klachten mild of oefen je al langer, dan kun je ook kiezen voor Yogilates (een combinatie van yoga en pilates) en/of Hatha Yoga.

Er zijn ook speciale lessen Yoga voor de rug. In deze lessen ligt de focus op het versterken van de rompspieren (core-stability) en soepel maken van de wervelkolom. Je leert houdingen aan te passen aan je eigen mogelijkheden en krijgt bruikbare tips hoe je rug in het dagelijks leven te ontlasten. Je zit daarbij in een groep met allemaal mensen met rugklachten en dat schept een band.

Bovenstaande lessen worden allemaal in Artemis gegeven.
We verwelkomen je graag op de yogamat!